Vítejte v pražské zimě, kde se ulice mění v kluzké past. Podle dat pražské policie došlo loni v zimních měsících k více než 150 nehodám s elektrokoly, což je o 30 procent více než předchozí rok. Mnohé z těchto incidentů se dá předejít, pokud znáte rizika – a já, jako redaktor, který roky sleduje pražský provoz, vám je teď detailně proberu. Založeno na rozhovorech s experty a svých vlastních pozorováních z cyklostezek kolem Vltavy.
Proč zima zvyšuje rizika pro elektrokola?
Zima v Praze není jen o sněhu a mrazu – je to kombinace faktorů, které dělají elektrokola obzvláště zranitelnými. Elektrokola mají větší váhu díky bateriím, což na ledu znamená delší brzdnou dráhu. Navíc, podle odborníků z České asociace cyklistů, chlad snižuje výkon baterie o až 20 procent, což vede k nečekaným výpadkům.
V Praze, kde se cyklostezky jako ta pod Národním muzeem rychle mění v ledovou plochu, to znamená vyšší šanci na pád. Já sám jsem viděl, jak řidič na elektrokole z české značky jako Škoda Bike se na křižovatce u Karlova mostu překulil – sníh nebyl odhrnutý, a brzdy selhaly. To není výjimečnost; statistiky ukazují, že 40 procent zimních nehod souvisí s kluzkým povrchem.
Nejčastější nebezpečí v pražském zimním provozu
Podívejme se na klíčové hrozby, které ohrožují cyklisty na elektrokolech. Nejdříve je tu led a sníh: v Praze-7, kde je provoz hustý, se ulice jako Holešovická třída stávají skluzavými i po posypání solí. Elektrokola s tenkými pneumatikami mají tendenci k prokluzu, což zvyšuje riziko kolize s auty.
Dalším problémem je viditelnost. Krátké dny a mlha kolem Petřína způsobují, že řidiči aut na elektrokolisty často nereagují včas. Přidejte k tomu zhoršenou reakci cyklisty kvůli chladu – rukavice snižují citlivost na řídítku.

A nezapomeňte na technické závady. Baterie v elektrokolech, jako jsou ty od českého výrobce Atman, citlivě reagují na vlhkost. Voda z táníce sněhu může způsobit krátké spoje, což vede k náhlému zastavení uprostřed provozu na Václavském náměstí.
- Ledové povrchy: Zvýšené riziko pádů na 70 % podle studií.
- Snížená baterie: Výkon klesá v teplotách pod nulu.
- Špatná viditelnost: Mlha a tma zvyšují kolize o 25 %.
- Mechanické poruchy: Brzdy a řetězy tuhnou v mrazu.
Příklady z pražské reality
Vezměme si případ z minulé zimy: Cyklista na elektrokole z letenského parku sjel z cesty kvůli zamrzlému nárazníku. Podle policie z Prahy 1 bylo auto, které na něj najelo, vinené jen částečně – cyklista neměl reflexní prvky. Já to vidím často: lidé se spoléhají na světla elektrokola, ale ty nestačí v husté mlze nad Staroměstským náměstím.
Další příklad pochází z Dejvic: Žena na e-biku od mezinárodního, ale v Česku populárního Giant se převrátila na kluzkém mostu přes Vltavu. Důvod? Pneumatiky bez zimní kresby. Tyto incidenty nejsou raritní; v sezóně 2022–2023 hlásila Dopravní inspekce přes 200 takových případů v Praze.
Co mě frustruje po letech psaní o dopravě? Mnoho lidí podceňuje údržbu. Já doporučuji kontrolovat elektrokolo v servisech jako ty na Smíchovské náplavce před prvními mrazy – to by zachránilo spoustu nehod.
Praktické tipy, jak minimalizovat rizika
Chcete jezdit bezpečně? Začněte zimními pneumatikami. Ty s hroty nebo silnou kresbou, jako od české firmy Schwalbe, zlepšují přilnavost na ledu o 50 procent. Já je používám sám a cítím rozdíl na pražských kopcích.
Dále: Oblečte se vrstveně, ale ne přehnaně – chlad snižuje koncentraci. Používejte rukavice s lepším gripem a obuv, která se neklouže na pedálech. Reflexní vesty a světla jsou povinností; v Praze je to navíc zákonem pro provoz po setmění.

Nezapomeňte na údržbu: Čistěte řetěz od soli a kontrolujte baterii v teplém prostředí. Pokud jezdíte často, zvažte pojistku – v Česku nabízejí balíčky pro cyklisty firmy jako Allianz s krytím až 100 000 Kč.
- Zkontrolujte pneumatiky před jízdou – ideálně v lokálním servise v centru.
- Instalujte LED světla s širokým paprskem pro lepší viditelnost.
- Plánujte trasy: Vyhněte se strmým svahům jako ten v Strahově.
- Volte nižší rychlost – elektromotory lákají k překročení limitů na kluzkém povrchu.
- Po jízdě sušte kolo: Sůl koroduje díly rychleji než si myslíte.
Tyto kroky nejsou složité, ale vyžadují disciplínu. Po deseti letech v tomto oboru vím, že prevence je klíčem – ne heroické jízdy v bouři.
Co říkají experti z Prahy?
Rozhovor s ing. Petrem Novotným z pražského Dopravního podniku potvrdil: „Elektrokola jsou skvělá pro ekologii, ale zima je test jejich limitů. Doporučuji parkovat je v garážích, ne venku.“ To se shoduje s mými zkušenostmi – vystavené kolo ztrácí kapacitu rychleji.
Další expert, cyklista z Klubu pražských cyklistů, zdůrazňuje vzdělávání: Městské workshopy na náměstí Míru učí údržbě zdarma. Já jsem na jednom byl a naučil se palec s baterií – praktické a užitečné.
V Praze se situace zlepšuje díky lepšímu úklidu, ale stále záleží na nás. Pokud jezdíte, buďte opatrní – vaše bezpečí je v rukou (a pedálech).
V celku to znamená, že zimní jízda na elektrokole v Praze je možná, ale vyžaduje přípravu. Já po letech psaní cítím, že spíš než strach, je třeba respektu k počasí. Zkuste tyto tipy a podělte se v komentářích o své zkušenosti – jak se vy vyhýbáte zimním pastem na pražských silnicích?
