Italský módní dům Dolce & Gabbana překvapil v roce 2025 nečekanou novinkou – na trh uvádí parfém určený výhradně pro psy. Ano, čtete správně. V době, kdy luxusní zboží pro domácí zvířata stále více proniká do běžného života, přichází Fefé – parfém, který slibuje, že váš chlupatý společník bude vonět výjimečně. Ale potřebuje to váš čtyřnohý přítel skutečně?
„Fefé“ – parfém inspirovaný opravdovou láskou ke psům
Parfém nese jméno podle pejska spoluzakladatele značky Domenica Dolceho. Podle oficiálních informací je produkt bez alkoholu, má být dermatologicky testován (údajně pod dohledem veterinářů) a napodobuje kvalitu parfémů pro lidi. Cena v Německu a Rakousku se pohybuje okolo 2600 Kč. Výrobce popisuje vůni jako jemnou kombinaci ylang-ylang, pižma a santalového dřeva – tedy tónů, které mají psímu srsti dodat dotek luxusu a udělat z každé procházky originální zážitek.
Co na to veterináři? Pes není člověk
Podle veterinářky Siri Martinsen z norské organizace NOAH je však tato novinka spíše marketingovým trikem než potřebou vašeho psa. „Zvířata nepotřebují vonět po bohatství,“ říká k tématu kriticky norskému serveru KK.no. Poukazuje na to, že pes má mimořádně citlivý čich a používání parfému může jeho přirozenou komunikaci s okolím spíše narušit.
Veterinární prostředky s vůní sice existují – např. v podobě relaxačních sprejů, které pomáhají zvířatům uklidnit se. Nikdy se však nestříkají přímo na srst; vůně mají být diskrétní a hlavně neobtěžující samotné zvíře.
Jak Dolce & Gabbana doporučuje parfum aplikovat?
Návod zní poměrně jasně: „Nastříkejte Fefé na ruce nebo kartáč, a poté naneste na srst psa od středu těla ke kořenu ocasu. Lze aplikovat i přímo, vyhýbejte se však obličeji zvířete.“
Vyzkouší to někdo? V českých parcích zatím nenajdete mnoho psů s poznávacím znamením „Fefé“, ale kdo ví, trendy z Paříže a Milána k nám přicházejí stále rychleji.
Luxusní móda pro zvířata – trend roku 2025?
Dolce & Gabbana není prvním brandem, který posouvá hranice péče o domácí mazlíčky. Již v loňském roce uvedla Celine kolekci exkluzivních obojků a pelíšků, Chanel testoval stylové psí pláštěnky. Jak vysvětluje módní šéfredaktorka norského KK.no Ida Elise Eide Einarsdottir: „To, že existuje poptávka po podobném zboží, znamená, že se vyplatí jej vyrábět. Mazlíčci jsou dnes součástí osobní prezentace a luxusní značky to umí využít.“
Pokud však jde o skutečnou potřebu – pes rozhodně módní parfém nepotřebuje. Luxusem je, když mu dopřejeme kvalitní krmení, péči a dostatek pohybu v přírodě, třeba v Kunratickém lese, ať už voní jak chce.
Rychlý přehled: Potřebujete parfém pro svého psa?
- Vůně Fefé nevoní psovi, ale vám.
- Veterináři doporučují raději dovolit psovi přirozený pach – je jeho komunikační vizitkou.
- Luxusní doplňky pro mazlíčky jsou trend, ne nutnost.
Pokud si chcete dopřát něco neočekávaného a nevadí vám vysoká investice – experimentovat můžete. Ale zdravý rozum říká, že pro psa je nejdůležitější vaše pozornost a péče, ne parfém. To platí v Praze, v Brně, i v italském Palermu.
Článek vznikl na základě materiálu norského magazínu KK.no a ohlasu evropských médií v roce 2025.